Stirile National TV
Banca a șters mare parte din datoria unei cliente cu probleme
Incredibil, dar adevărat! O maramureșeancă a obţinut ştergerea unei datorii de 44.600 de euro în urma negocierii cu banca. Negocierea a fost intermediată de Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar și reprezintă cel mai important caz din punct de vedere valoric soluţionat până acum.
ROXANA MUSTĂŢEA, conciliator, C.S.A.L.B. ”Banca a acordat o diminuare a soldului 44.600 de euro care reprezintă aproape întreaga sumă pe care consumatoarea a împrumutat-o în 2007. Normal, rămân niște bani de plătit, dar extrem de mici față de ceea ce trebuia plătit ca principal, dobânzi și comisioane. Consumatorul în felul acesta își poate păstra casa.”
Persoana în cauză a împrumutat de la bancă, în 2007, aproximativ 50.000 de euro. Creditul avea dobândă variabilă, astfel că rata lunară a ajuns la 780 euro. În plus, creditul a suportat de-a lungul anilor mai multe restructurări. La toate acestea, s-a adăugat înrăutăţirea situaţiei familiei. Leul s-a depreciat în raport cu euro, salariul s-a diminuat, au apărut probleme de sănătate, iar femeia nu a mai reușit să plătească ratele la bancă. Discuţiile dintre bancă şi clientă au durat 3 luni.
ROXANA MUSTĂŢEA, conciliator, C.S.A.L.B. ”Acest contract de credit de nevoi personale cu ipotecă a avut de-a lungul timpului multiple acte adiționale. Nu erau străini de acest caz social, dar, acum, au făcut pasul final. Consumatorul este o doamnă cu doi copii, dânsa fiind foarte bolnavă, unul dintre copii fiind bolnav.”
Diferenţa de credit care a rămas de plată a fost împărţită de bancă în rate cu dobândă fixă. Astfel, clienta va achita lunar circa 1.000 de lei, până la stingerea datoriei, a mai precizat Roxana Mustăţea.
COSMINA STOIAN, reporter ”În cazul negocierii dintre bancă și client, ambele părţi au de câştigat, deoarece îşi pot continua relaţia contractuală şi, prin alegerea concilierii, se evită procesul. Cele mai multe cereri vizează reducerea sau eliminarea unor comisioane, reducerea soldului sau a costurilor asociate creditelor ipotecare sau de consum, iar toată procedura este gratuită pentru client.”
De la începutul anului și până în 19 aprilie au fost trimise peste 600 de cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar, cu 70% mai multe față de aceeaşi perioadă a anului trecut. Dintre acestea, 200 s-au transformat în dosare, faţă de circa 170 în aceeaşi perioadă a anului trecut. La acestea se adaugă 61 de cereri soluţionate amiabil de bănci şi clienți, după transmiterea cererii de conciliere prin intermediul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar