Stirile National TV
Mașini mai late, probleme în parcări
Lățimea mașinilor vândute în Uniunea Europeană crește în fiecare an. Mai mult de jumătate dintre mașinile vândute în UE au peste 1,80 m, iar asta pune o problemă și în parcări, care le-au rămas mici și mai ales în trafic, unde spațiul pentru celelalte mașini și pentru bicicliști este mai mic, susține ONG-ul Transport & Environnement. Mai mult, o mașină mai lată cere și o înălțime mai mare. Iar fiecare 10 centimetri în plus la înălțime cresc riscul de deces pentru pietoni și bicicliști cu 30% în cazul unei coliziuni. Potrivit ONG-ului, lățimea medie a mașinilor noi vândute în Europa a crescut constant în ultimii ani. În România problema locurilor de parcare este destul de gravă, mai ales în marile orașe ale țării, spun specialiștii auto.
prin telefon: MARIUS LEONTE, specialist auto ”Din păcate, ne confruntăm cu o problemă destul de gravă pentru locurile de parcare. Locurile de parcare în orașele importante, orașele mari, sunt din ce în ce mai puține, cu un cost foarte ridicat pentru staționare sau parcare. Ne confruntăm, adesea, cu locurile de parcare care sunt din ce în ce mai înguste, datorită faptului că se doresc cât mai multe locuri de parcare, și, în ultimii ani de zile, cel puțin partea carosabilă a mașinii, da, caroseria mașinii a depășit cu încă 3-4 centimetri construcția ei, pentru o stabilitate mai bună și, totodată, pentru siguranța noastră. Riscăm, totodată, în locurile de parcare, să ne lovim mașinile accidental, datorită spațiului foarte îngust. Riscăm a fi sancționați contravențional, datorită faptului că nu găsim un loc de parcare și parcăm mașina ilegal, să spunem, și aceste lucruri ne aduc din contră, nouă ca și conducători auto, prejudicii și costuri suplimentare.”
Organizația a analizat cele mai vândute 100 de mașini în Uniunea Europeană între 2018 și 2023. Lățimea acestora a crescut de la 177,9 centimetri, la 180,3 centimetri. Parcările au rămas prea mici pentru SUV-uri. ONG-ul propune ca locurile de parcare să fie mai scumpe pentru SUV. De asemenea, propune și facilități fiscale pentru cei care cumpără mașini mici, astfel încât producătorii să fie încurajați să dezvolte acest segment.