Stirile National TV
Perle, la Evaluarea Națională 2020
Evaluarea Națională și examenul de bacalaureat sunt, de ani de zile, o sursă inepuizabilă de perle ale elevilor. Iată câteva dintre perle culese de profesorii care au corectat lucrările anul acesta. Un text biografic referitor la Traian Vuia se pare că a provocat din plin izvorul de umor involuntar. „Traian Vuia a proiectat un automobil …gen de zburat”; „Traian Vuia s-a născut în județul de azi Traian Vuia”; „A rămas fără bani de facultate și se împiedica de piedici ca să-și facă avion de zbor”; „Traian era lipit, lipit. Un an a stat la facultate, dar a strălucit mai departe. Și a plecat la Paris să cerșească.” Gramatica limbii române a fost, de asemenea, supusă torturii. „Cuvântul “balconaș” s-a format dintr-un balcon, prin metoda constrângerii.” Anul acesta am aflat că „Rolul cratimei din “să urce-n pod” e să se urce în pod. „Cuvântul „oprită” s-a format după ce a închis cineva geamul, iar lumina fierbinte a soarelui s-a oprit în el.” Un elev a inventat un sinonim pentru adjectivul “ciudată” și anume: “uird”, transcris greşit din limba engleză.
COSMINA STOIAN, reporter ”Nu ştim dacă dascălii din comisiile de corectare s-au amuzat pe seama comentariilor și explicațiilor din categoria ”perle” sau dacă lucrările au fost notate corespunzător. Este posibil, totuși, să fi avut ceva griji cu privire la nivelul scăzut al pregătirii elevilor care aspiră la studii liceale. Astfel de formulări, deși sunt amuzante, demonstrează o pregătire extrem de precară în gimnaziu, lipsa unor noțiuni elementare de limba și literatura română, dar și la alte materii.”
Potrivit raportului specialiștilor care au realizat proiectul prezidențial România Educată, raport prezentat în decembrie 2018, peste 40 la sută dintre absolvenții ciclului gimnazial din România sunt analfabeți funcțional. Asta înseamnă că, dacă le dai un text, ei îl citesc și nu înțeleg nimic sau aproape nimic. Ultimului raport internațional realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, realizat în urma testărilor PISA în 70 de țări, arată că 42 la sută dintre adolescenții în vârstă de 15 ani sunt marcați de analfabetism funcțional.