Stirile National TV
Sprijin de la C.S.A.L.B., pentru românii care au probleme cu băncile
Românii care au probleme cu băncile au putut apela la ajutorul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar şi pe timp de pandemie, chiar dacă restrictiile impuse au prelungit timpul de soluționare în unele cazuri. Punctul forte este concilierea. Un caz de succes este cel al unei familii cu trei copii, din București, care își achita cu greu ratele la două credite în franci elvețieni, la două bănci diferite.
BIANCA ROTARU, reporter “Familia a apelat la serviciile Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar şi a obținut ștergerea completă a unei datorii de 43.000 de franci elevețieni și reducerea cu 30% a unui alt împrumut. Toate demersurile au durat aproximativ şase luni, de la momentul depunerii cererii.”
Acest caz exemplifică atât contribuția conciliatorilor în procesul de negociere, precum și activitatea propriu-zisă în concilierea online.
IRINA, consumator C.S.A.L.B. “Când am primit soluția nu-mi venea să cred, am zis că nu este real. În sensul că banca mi-a șters absolut tot creditul. Au fost puțin peste 43.000 de franci elvețieni, deși inițial ne doream măcar o reducere. Am aplicat, am trimis o scrisoare, am făcut un mail cu documentele, cu tot. În 2015, de disperare, am încercat procese colective, am încercat procese individuale. Din păcate, nu s-au finalizat.”
prin telefon: LIVIU FENOGHEN, director, C.S.A.L.B. “Mai important, în opinia noastră, decât valoarea, este deschiderea de care dau băncile dovadă în această perioadă, caracterizată de criza sanitară, de pandemie, de coronavirus și, iarăși, important este faptul că, deși nu este un record, nici nu este relevant faptul că nu este un record, practic arată faptul că tot mai multe bănci, din tot mai multe cazuri, se pot obține astfel de soluții, fără a se merge în instanță, fără a face cheltuieli mari, fără a aștepta foarte mult timp.”
Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar este o entitate nonprofit, înființată ca urmare a unei directive europene, care intermediază gratuit, în mai puțin de trei luni, negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri, pentru contractele aflate în derulare.
prin telefon: LIVIU FENOGHEN, director, C.S.A.L.B. “Totul se rezolvă online, nu este neapărată nevoie ca persoanele să se întâlnească față în față, mai ales în actualele condiții. Deci se rezolvă prin telefon, se rezolvă via email, se rezolvă online și, la final, conciliatorul, după ce ascultă aceste părți, le propune o notă de soluție. Dacă ambele părți sunt de acord cu respectiva soluție, acea soluție se transformă în echivalentul unei hotărâri judecătorești obținute în instanță, dar cu costuri zero pentru consumator.”
Beneficiile obținute de consumatori în urma negocierilor depăseșc trei milioane de euro, în ultimii patru ani. Aproximativ 20% dintre cazurile soluționate au beneficii ce depășesc 5.000 de euro și au fost obținute prin reduceri sau ștergeri integrale de sold, scăderea comisioanelor sau a dobânzilor și/sau restituirea unor sume încasate în trecut.