Stirile National TV
Sprijin pentru clienții băncilor
Din ce în ce mai mulți români care au rate la bănci apelează la serviciile Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar. Oamenii caută ajutor, atunci când le crește rata nejustificat, dar și atunci când intervin modificări în perioada de returnare a creditului bancar, care iscă nemuțumirea clienților. Anul 2022 a fost cel mai eficient din punctul de vedere al implicării CSALB în relatia dintre consumatori, bănci și instituțiile financiare nebancare. Au avut loc cele mai multe negocieri încheiate cu împăcarea părților, iar 145 de procese au fost închise prin rezolvarea pe cale amiabilă a litigiilor.
ALEXANDRU PĂUNESCU, reprezentant BNR în CSALB "Anul trecut, am primit aproximativ 2.600 de cereri din partea consumatorilor. S-au soluționat, s-au format din aceste cereri aproximativ 660 de dosare, iar în ceea ce privește numărul de cazuri în care părțile s-au împăcat, e îmbucurător din punctul nostru de vedere, acestea sunt peste 90% din situații. Deci, în 90% din cazuri, părțile s-au înțeles în ceea ce privește doleanțele consumatorului și capacitatea băncii de a ajunge la un numitor comun cu consumatorul. Este o cifră îmbucurătoare, este cea mai mare cifră pe care am înregistrat-o până în acest moment, ca doar 10% din situații să nu se înțeleagă părțile."
Beneficiile totale obținute în urma negocierilor au fost cele mai mari din ultimii ani.
LIVIU FENOGHEN, director, CSALB "În anul 2022, valoare beneficiilor rezultate din negocierile care s-au purtat prin intermediul CSALB a fost de aproximativ două milioane de euro. Avem aproximativ opt milioane de euro, beneficiile rezultate în cei șase ani de activitate.
Ponderea cea mai mare de solicitări către CSALB este deținută de renegocierile costurilor contractelor de credit. Practic, se renegociază marja de dobândă, se mai diminuează sau se elimină anumite comisioane, iar toate acestea au ca efect reducerea ratei lunare de plată.
SEPTIMIU STOICA, conciliator "Se face o cerere de conciliere la CSALB. Aceasta este transmisă și băncii și este analizată și, dacă banca este de acord, atunci, se va deschide un dosar în cadrul CSALB, se va aloca un conciliator. Dacă părțile, banca și consumatorul, acceptă acest conciliator, se intră în procedura propriu-zisă de conciliere, prin care, pornind de la cererile făcute de consumator, banca își asumă o poziție, o propunere. Conciliatorul discută propunerea respectivă cu părțile, și, în final, când pozițiile părților s-au apropiat, propune o asemenea soluție, printr-o notă de soluționare pe care o îndreaptă spre părți. Dacă ambele părți sunt de acord cu soluția respectivă, ea se transformă într-o hotărâre."
Centrul de Soluționare Alternativă în Domeniul Bancar este o entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică și de interes public, și care se ocupă cu soluționarea alternativă a litigiilor în domeniul bancar.