Stirile National TV
Testele PISA: Analfabetismul funcţional a ajuns la 44%
Situație îngrijorătoare pentru România! Analfabetismul funcțional în țara noastră a crescut la 44%, de la 39%, acum patru ani. Aşa arată testele PISA 2018 - Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor, dezvoltat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică. Este cel mai slab punctaj înregistrat de România la testele PISA la care a participat, în 2009, 2012, 2015 şi 2018, şi, totodată cel mai slab rezultat din Uniunea Europeană.
CĂTĂLINA CINCĂ, reporter
"Potrivit testelor PISA 2018, 41% dintre elevii români nu pot atinge cel puțin nivelul 2 la citire. Asta înseamnă că nu pot să identifice ideea principală dintr-un text, nu pot găsi informația pe baza unor criterii explicite și nu pot reflecta forma unui text, atunci când sunt puși să facă asta."
Situaţia este şi mai gravă la Matematică. Procentul celor care nu ajung la nivelul 2 de dificultate este de 47%, cea mai mare scădere faţă de testarea anterioară din istoria acestor teste. La științe, testele arată că 44% dintre elevii români nu pot realiza corelații elementare, nu pot oferi explicaţii posibile în situaţii familiare şi nu pot formula concluzii simple. La nivelul tuturor ţărilor participante la teste, media de elevi care au competenţe de bază şi pot face legătura dintre informaţiile pe care le au şi aspecte din viaţă, este de 77%, în timp ce, în România, doar 59% dintre elevi au atins nivelul 2 la acest capitol. Ministrul Educaţiei, Monica Anisie, a încercat să explice rezultatele slabe înregistrate de elevii români, precizând, într-un comunicat, că acestea au fost influenţate de factori socio-economici, diferenţa de punctaj dintre elevii cu un statut bun din acest punct de vedere şi cei cu un statut mai scăzut fiind semnificativă. Astfel, elevii din medii dezavantajate au aspiraţii şcolare mai reduse şi au şanse mai mici să ajungă la o şcoală performantă. Totodată, există tendinţa de grupare pe şcoli a elevilor cu rezultate bune. Pe de altă parte, președintele Federației Sindicatelor din Educație ”Spiru Haret”, Marius Nistor, a precizat că elevii din țara noastră nu sunt pregătiți în conformitate cu cerințele acestui tip de evaluare. "Atâta vreme cât te informezi într-un anume fel, iar cerințele PISA sunt cu totul și cu totul altele, este clar că rezultatele nu sunt cele scontate", a afirmat liderul sindical. La testele PISA au participat aproximativ 5.000 de elevi din 170 de şcoli din România.